Nők, akik megváltoztatták a társadalmat

Nők, akik megváltoztatták a társadalmat


„Botrányos” nők, akik megváltoztatták a társadalmat

Napjainkban minden eddiginél jobban szemtanúi vagyunk a Pandora szelencéjének fokozatos kinyílásának a nők és a történelemben betöltött szerepük tekintetében.

Ebben az úgynevezett „férfi világban” most olyan vad, rettenthetetlen női figurákat ismerünk meg, akiknek nemcsak volt bátorságuk szembeszállni az akkori társadalmi korlátozó normákkal, hanem egyéniségüket vagy „femme fatale” szerepüket is felhasználták a körülötte lévő világ megváltoztatására. őket.

A Pinups egyetlen királynőjétől a hölgyig, aki meztelenül szállt fel a lovára, íme több nagyhatalmú nő története, akiknek a neve kulcsfontosságú a női világhatalom történetében.

Bettie Page.  Szerző: Jan Arkesteijn CC BY-SA 3.0
 
Bettie Page. Szerző: Jan Arkesteijn CC BY-SA 3.0

A popkultúra ikonikus alakja, aki a szexualitást és a divatot tekintve extravagáns hangulattal. Valójában Bettie Page, az úgynevezett „Királynő a pinupok” elsajátította ezt a kettőt egyben, miközben ő lett az egyik legkorábbi pin-up modell, aki 1955 januárjában a Playboy magazinnak pózolt.

Betty fiatal lányként New Yorkba költözött, hogy színésznő legyen, de amikor megismerkedett Amerika első „fétis” fotósával, Irving Klaw-val, könnyen alkalmazkodott a fétismodell szerepéhez, és megkapta a „The Queen of Bondage” becenevet. .” A nőies íveket ünneplő Klaw bemutatta Betty hízelgő homokóra-formáját, amelyet a derékvonal, a szűk melltartó és a térdig érő szoknya fokoz.
 
Bettie Page pózol egy portréhoz 1952 körül.  (Fotó: Michael Ochs Archives/Getty Images)
 
Bettie Page pózol egy portréhoz 1952 körül. (Fotó: Michael Ochs Archives/Getty Images)

Annak ellenére, hogy a többség csodálta a pinup királynőt, egyesek Klaw és Betty munkáját felháborítónak tartották.

Fényképeit deviánsnak, perverznek és erőszakosnak tartották, így a Szenátus Fiatalkorúak Bűnözési Albizottságának Kefauver-meghallgatásán a bíróság elé került.
Bár Klaw megúszta a vádakat, kénytelen volt elégetni lenyomatait és negatívjait. Ezt követte Betty és Klaw karrierjének kiesése.
 
Bettie Page sírja.  Fotó: Meribona CC BY-SA 3.0
 
Bettie Page sírja. Fotó: Meribona CC BY-SA 3.0

Állítólag, amikor Page eltűnt a nyilvánosság elől, klinikai depresszióban és paranoiás rohamokban szenvedett, amelyeket később a keresztény vallás iránti erős elkötelezettsége győzött le.

Két évtizeddel később, hírhedt átnevezése ellenére, Page alakja és munkája bebizonyította értékét, amikor számos művész, például Eric Santon, Robert Blue és Olivia De Berardinis fő ihletője lett, akik az 1970-es és 1980-as években festették képeit.

Egy 1998-as Playboy-interjúban Page így nyilatkozott karrierjéről: „Soha nem gondoltam, hogy ez szégyenletes. normálisnak éreztem magam. Csak hát sokkal jobb volt, mintha napi nyolc órát ütögetnék egy írógéppel, ami monotonná válik.” 85 évesen halt meg, 2008-ban.
 

Joanna Hiffernan

Joanna Hiffernan portréja
 
Joanna Hiffernan portréja

Ez az ír hölgy a 19. század két kiemelkedő művészének, Whistlernek és Courbetnek volt a múzsája. Abban az időben a modelleket, akik inspiráltak és pózoltak a művészeknek, leggyakrabban meztelenül, laza nőknek számítottak, és talán csak egy szinttel a prostituáltak felettiek.

Joanna Hiffernan azonban bizonyos kiváltságokat élvezett a társadalomban elfoglalt hírhedt helyzetével. Nemcsak gyönyörű volt, hanem nagyon szellemes és félelmet nem ismerő – olyan vonásai, amelyek sok férfit vonzottak élete során, és ugyanakkor másokat is taszítottak.

 
James Abbott McNeill Whistler, Symphony in White, No. 1: The White Girl (1862), National Gallery of Art, Washington, DC.  Hiffernanról készült ez a portré.
 
James Abbott McNeill Whistler, Symphony in White, No. 1: The White Girl (1862), National Gallery of Art, Washington, DC. Hiffernanról készült ez a portré.

Ő és James Abbott McNeill Whistler 1860-ban találkoztak, egymásba szerettek, és hat évig tartották szerelmi kapcsolatukat.

Ebben az időszakban Hiffernan Whistler számos leghíresebb festményét, az Egy fehér jegyzet és a Fehér lány portréit modellezte. A művész családja azonban megvetette egységük gondolatát, és társadalmi helyzete miatt soha nem fogadták be Joannát a családba.
Annak ellenére, hogy Hiffernan a Whistlernél eltöltött évek alatt folyamatosan hűséges volt, 1865 őszén Whistlerrel megismerkedett Gustave Courbet francia festővel, aki megtörte a két szerelmes varázsát. Hiffernan rabul ejtette, aki beleegyezett, hogy pózoljon neki, Courbet gyorsan megfeledkezett Whistlerrel való barátságáról, és viszonyt kezdett Joannával. Ennek a szerelmi háromszögnek az eredménye a híres Courbet alkotása, a Portrait de Jo, la belle Irlandaise.
 
Wallis Simpson
Wallis Simpson portréja, 1936
Wallis Simpson portréja, 1936

Aligha büszkélkedhet egy nő a „királyi trónról való lemondással”, ha a férfiak elcsábításának eredményeiről van szó, de Wallis Simpson minden bizonnyal az, aki megteheti

Az amerikai társasági szereplőként ismert Wallis 1896-ban született, és az 1930-as évek közepén már kétszer elvált. 1936-ban férjhez ment VIII. Edward brit királyhoz.

Ez az intézményellenes házasság botrányos válságot váltott ki az Egyesült Királyságban, mivel Wallis kétszer volt házastárs, mielőtt összeházasodott a királlyal – ezt a felháborító körülményt az angliai egyház tiltotta.
Mindazonáltal Edward megvédte Wallis iránti akaratát és szerelmét, és elutasított minden kritikát a „helytelen” házasságuk gondolatával kapcsolatban.
 
A herceg és hercegnő Cascaisban, Portugáliában, 1940.
 
A herceg és hercegnő Cascaisban, Portugáliában, 1940.

Következésképpen Edward lemondott a trónról, hogy feleségül vegye, és testvére, Albert követte őt, akit VI. György királyként ismernek.

Az ifjú házasok megkapták a Windsor hercege és hercegnője címet.

 
A walesi herceg és Wallis Kitzbühelben, Ausztriában, 1935. február.
 
A walesi herceg és Wallis Kitzbühelben, Ausztriában, 1935. február.

1936-ban  a Time magazin Simpsont „Az év nőjének” választotta vitatott házassága miatt; egy elismerés, amely korábban „Az év embere” volt, majd az év embere lett

Marchesa Luisa Casati

Marchesa Casati
 
Marchesa Casati

„Élő műalkotás akarok lenni” – mondta az olasz örökösnő és hedonista Marchesa Luisa Casati, és valóra váltotta álmát azzal, hogy extravagáns, zűrzavaros életet élt.

Az európai kortársai körében varázslóként ismert Casati számos művész múzsája volt, mint például Giovanni Boldini, Paolo Troubetzkoy, Romaine Brooks, sőt az olasz futurizmus alapítója, FT Marinetti is.

Ezek a férfiak mind élvezték Casati festését, aki meleg szívvel látta vendégül otthonában, az olaszországi Capri szigetén.
 
Marchesa Luisa Casati (1881–1957) agárral, Giovanni Boldini.
 
Marchesa Luisa Casati (1881–1957) agárral, Giovanni Boldini.

Mi volt olyan különleges Casatiban? – kérdezhetnénk. Állítólag nem szépségéről volt szó, hanem pazar személyiségéről és arisztokratikus különcségéről. Hat láb magas volt és nagyon sovány, tulajdonságait akkoriban nem tartották hagyományosan vonzónak.

A tűzvörös haj, a szőkített fehér bőr, valamint a bársonyos ruhákhoz és fényűző kellékekhez (háziállat gepárdok és élő kígyók ékszerként) hozzáadott hosszú, karmos szempillák mind a férfiakat, mind a nőket magával ragadták ennek a nőnek a heves egyediségétől.

Kleopátra VII Philopator
Kleopátra VII Philopator
 
 Kleopátra VII Philopator

A hatalmas királynő, egy imádott szerető és egy nő, aki szépségrituáléknak hódol, Kleopátra a világtörténelem egyik leghatalmasabb női uralkodójaként ismert. Általában a női uralkodókat férfi hitveseik alárendeltjének tekintették, de Kleopátra ravasz, karizmatikus személyisége ennek az ellenkezőjét bizonyította.

Ő volt az ókori Egyiptom utolsó uralkodója, aki fáraóként élte túl fiát, Caesariont.
Nagy Sándor fáraó utódjaként Kleopátra sikeresen előmozdította politikai céljait azáltal, hogy az egyiptomi Ízisz istennő reinkarnációjaként mutatkozott be.
 
Valószínűleg a Ptolemaioszi egyiptomi VII. Kleopátráról készült posztumusz portré, vörös hajjal és jellegzetes arcvonásaival, királyi diadémet és gyöngyökkel kirakott hajtűket viselő római Herculaneumból, Olaszországból, Kr.u. 1. századból.
 
Valószínűleg a Ptolemaioszi egyiptomi VII. Kleopátráról készült posztumusz portré, vörös hajjal és jellegzetes arcvonásaival, királyi diadémet és gyöngyökkel kirakott hajtűket viselő római Herculaneumból, Olaszországból, Kr.u. 1. századból.

Állítólag ez a figyelemre méltó nő elég csábító volt ahhoz, hogy rabul ejtse Julius Caesart, és beosonjon a palotájába. Caesart annyira elbűvölte Kleopátra, hogy feladta Egyiptom annektálásának kísérletét, és felkarolta Kleopátrát Egyiptom uralkodójaként.

Amikor Egyiptom szembekerült a Római Birodalom hatalmával, még mindig sikerült Egyiptom felett elnökölnie, sőt megpróbált hasonlót tenni ellenfelével, Rómával is.

Gazdag szakmai életrajza ellenére a szépségrituálék nagy rajongója volt. Kleopátra úttörője volt a vörös körömlakknak, a tejfürdőknek, a szemceruzának és még a cukorszőrtelenítésnek is.
A vége tragikus volt, mivel második férjével, Mark Anthony-val együtt öngyilkos lett.
Ez a partnerség ihlette Shakespeare-t Antonius és Kleopátra című színművéhez.
 

10 befolyásos idézet a 20. század 10 erős nőjétől

Isadora Duncan
Isadora Duncan portréja.
 
Isadora Duncan portréja.

Isidora a modern tánc őse volt. Forradalmi táncmozdulatokat és technikákat talált ki, amelyeket görög képek és olasz reneszánsz festmények ihlettek, és klasszikus zene kíséretében.

Egy igazi európai koreográfiai sláger, Isidora a pénzügyi elit otthonaiban táncolt, mielőtt Budapesten elérte volna a sztárok számát.
Karrierjének áttörését teltházas európai turné követte az 1900-as évek elején, amelyek során a közönség nagyon imádta. Sőt, sok művészt „megvarázsolt”, akik dicséretüket műalkotásokká, költészetté és szobrászatra fordították.
 
Eredeti fotótanulmányok Isadora Duncanről New Yorkban, 1915-1818-as amerikai látogatásai során.
 
Eredeti fotótanulmányok Isadora Duncanről New Yorkban, 1915-1818-as amerikai látogatásai során. Duncan karrierje felvirágzott azzal, hogy megnyílt tánciskolái, ahol az akkoriban vitatott táncstílust oktatta ősi rituálék alapján, amelyet kritizáltak amiatt, hogy felforgatta a régimódi balettkonstrukciókat, és olyan szabadon folyó mozdulatokat vezetett be, amelyek nagymértékben kihangsúlyozták a női testet.
Duncan is elismert feminista volt, aki azzal, hogy két gyermeke született, és mégis nőtlen maradt, szembeszegült a nők családi állapotára és születésszabályozására vonatkozó társadalmi korlátozó normákkal abban az időben.
Botrányos életmódjába beletartozott a kommunista támogatás, az ateizmus és a biszexuális viszony Mercedes de Acosta amerikai íróval.
 
Arnold Genthe fotója Duncanről, amint mezítláb lépett fel 1915–1918-as amerikai turnéja során.
 
Arnold Genthe fotója Duncanről, amint mezítláb lépett fel 1915–1918-as amerikai turnéja során.

Élete során Duncan életét tragikusan megzavarta, amikor mindkét gyermeke és a dadája meghalt egy autóbalesetben.

Később Duncan Oroszországban folytatta munkáját, ahol nagyra becsülték forradalmi technikájáért, és még Vlagyimir Lenin védnöksége is kitüntette.

1922-ben feleségül ment Szergej Jeszenyin orosz költőhöz, akinek súlyos mentális problémái voltak, aminek következtében nem sokkal az esküvőjük után öngyilkos lett. Duncan néhány évvel később, 1927-ben meghalt.
I. Mária, Anglia királynője
I. Mária angol királynő.
 
I. Mária angol királynő.

Mielőtt a híres „Bloody Mary” koktél rendszeres italválaszték lett volna az ivók körében, ott élt Anglia és Írország első uralkodója, Mary Tudor, akit „Bloody Mary” néven ismertek.

Mária uralkodása alatt, 1553 és 1558 között számos protestánst üldözött és kivégzett, miközben Angliát vissza akarta adni a katolikus egyházhoz, és ezzel kiérdemelte becenevét.

 
I. Mária királynő 1544-ben
 
I. Mária királynő 1544-ben

Uralkodása kezdetén féltestvére, VI. Edward megpróbálta eltávolítani Máriát az utódlási sorból személyes vallási ellentmondások miatt, és unokatestvérüket, Lady Jane Grayt javasolta királynőnek.

Mary válaszul levágta Grayt, és haláláig a trónon maradt.

Van Nyugat
Van Nyugat.
 
 Van Nyugat.

„Csak egyszer élsz, de ha jól csinálod, egyszer is elég” – mondta az egyik leglegendásabb korai hollywoodi ikon, Mae West, aki hetven évig dolgozott színésznőként, drámaíróként, énekesként és humoristaként.

14 évesen már Baby Mae néven ismerték fel, akinek a színészetében keresztbe öltözött és fekete arc volt.

Röviddel Arthur Hammerstein Sometime című művében elért nagy áttörése után West szexszimbólum lett, és az egyre népszerűbb Salvador Dali múzsája lett, aki tőle ihletve megfestette az „Il volto di Mae West”-et és megtervezte a szürrealista „Mae West Lips” kanapét.
 
„Ev'rybody Shimmies Now” kottaborító portréval, 1918.
 
 „Ev'rybody Shimmies Now” kottaborító portréval, 1918.

West sokoldalú művész volt, aki a tizenhárom filmből kilencet írt, amelyben szerepelt, és egy interjúban úgy jellemezte magát, mint „a hölgy, aki egész nap a Paramountnál dolgozik… és egész éjjel a Foxnál”.

Forgatókönyveinek védjegye a kettős szándék volt, ami miatt gyakran cenzúrázták, és ezért elkötelezte magát, hogy Jane Mast álnéven ír. A „Sex” című forgatókönyve rövid börtönbüntetést és trágárságért pénzbírságot kapott.
 
„Diamond Lil” visszatér New Yorkba Hollywoodból, 1933.
 
 „Diamond Lil” visszatér New Yorkba Hollywoodból, 1933.

Még a Beatlest is elbűvölte ez a hölgy, akinek a képét a Sgt. című albumuk borítójára szánták. Pepper's Lonely Hearts Club Band.

Érthető, hogy fenntartották neki a helyet Lenny Bruce mellett, aki egy másik harcos a szólásszabadságért.

Lady Godiva
Lady Godiva.
 
Lady Godiva.

A hosszú vörös hajfürtök és a meztelenül lovagló, szép bőrű, kecses hölgy az a gyakori kép, amely Lady Godiva nevének (akár a híres belga csokoládék márkaneveként) felemlegetésekor felbukkan.

Godiva ikonikus meztelen lovaglásáról szóló legenda a 13. században jelent meg, de állítólag a 11. században történt. A legenda szerint Godiva férje, Leofric, Coventry ura, azzal zavarta meg Coventry lakosságát, hogy magas adókat vetett ki rájuk.
Lady Godiva együtt érezte a polgárokat, és megpróbálta rávenni férjét, hogy csökkentse az adókat, de szinte minden próbálkozása hiábavaló volt – egészen addig, amíg Leofric beleegyezett, hogy csak akkor teljesítse a követeléseit, ha vállalja a kihívást, hogy meztelenül vágtasson át a város terén.
 
Kukucskáló Tom fából készült szobra a coventryi felvonulásra kiállítva.  W. Reader vázlata (egy 1826-os cikkből).
 
Kukucskáló Tom fából készült szobra a coventryi felvonulásra kiállítva. W. Reader vázlata (egy 1826-os cikkből).

Godiva beleegyezett, de az összes coventryi ember feltétele mellett, hogy bent maradjon otthonában, és tartózkodjon a kukucskálástól.

Kiáltványt adtak ki, és mindenki becsukta az ablakot, kivéve Tomot, aki ennek következtében a „Kukkuló Tom” becenevet kapta, és megvakult.

Leofric azonban úgy döntött, hogy elfogadja Godiva könyörgését, és gratulált bátorságához, amellyel csökkentette a polgárok adóját. A hölgy legendája egy nőies Robin Hood történetét meséli el, aki nagyon szimpatizált az egyszerű emberek hatalmával.
 
Forrás:thevintagenews.com
Tetszett a cikk?

 

 

SzínesVilága cikk ajánló

További magazin cikkek »

 

 

SzínesVilága cikk ajánló

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »

 

Helyi Programok / események

További helyi programok / események »